2024 Lezing 'Héman en Utrecht', 24 september

24 september. Lezing in de Utrechtse Sociëteit van Kunstenaars en Kunstlievenden 'De Engelenzang' over leven en werk Héman. Vertrekpunt was in dit geval twee in Utrecht aanwezige werken; Maria Overwinning uit 1949 en Vogel met Slang uit 1972.

Verslag door Bert Bast:

DE ENGELENZANG, UTRECHTSE SOCIËTEIT VAN KUNSTENAARS EN KUNSTLIEVENDEN
Bulletin 642 oktober 2024

HÉMAN EN UTRECHT
Verslag van de lezing door Hans Rombouts op 24 september
Een zeer betrokken verhaal: Hans bleek de schoonzoon van deze multi-kunstenaar Héman te zijn en zo kon hij veel vertellen, ook uit eigen ervaring. Een verhaal vertellen is overigens een sleutelbegrip hier: Hans vatte de stijl van zijn schoonvader samen als 'verhalenverteller’, met terugkerende thema’s_als madonna’s,kerststallen, sprookjes, kastelen, romantisch, (sur)realistisch, symbolistisch.
Maar eerst zijn leven: geboren in Duisburg (1914), een roerige jeugd op diverse plekken in Nederland, alwaar zijn vader zijn fortuin kwijt raakte. Héman wordt op zijn twaalfde naar een priesteropleiding in Soissons gestuurd. Zonder roeping maar mèt een goede opleiding komt hij naar Nederland en volgt daar de Academie in Rotterdam. Hij blijft er zijn leven lang wonen en werken. Hans belichtte in zijn verhaal overigens ook de Utrechtse connecties van Héman, met als saillant begin zijn ontsnapping uit de groep mannen die bij de razzia van 1944 naar Duitsland gevoerd werden. Hij ontkwam in Bunnik – elk jaar staat daar nog zijn kerststal.
Inderdaad, een kunstenaar, hoog productief (600 stuks), met veel materialen en technieken (hout, keramiek, steen, brons, olieverf op hout en tekeningen), zowel twee- als driedimensionaal, zowel profaan als religieus. Mooie achtergrond info: door modulair te werken kon Héman met zijn kleine oven toch grote keramische projecten maken. Groot vakmanschap; is het mooi? In de tijd van Cobra en andere revolutionaire stijlen, deed hij daar niet aan mee en dat heeft wel in wisselende beoordelingen geresulteerd – _ook in verwijdering en moeizame herplaatsingen van zijn werk. En hoe rijk zijn opdrachtgevers (banken, kerken) ook waren, ook hij heeft aan het eind van zijn loopbaan, om het hoofd boven water te houden, de BKR-schaamte moeten ervaren.
Hans heeft van het werk van zijn schoonvader zijn eigen tweede-levenswerk gemaakt, zie www.hemanart.nl . Ik heb het net even bekeken, ja zeer betrokken informatie! En de kelder was vol, ook met zijn eigen aanhang, mooi.

Bert Bast

Opgeslagen in: Pers en publicatiesGelabeld met: